آموزش کوک سنتور ۱۳۹۸-۱-۸ ۱۶:۴۶:۲۰ +۰۰:۰۰

آموزش کوک سنتور با تیونر آواکوک

کوک کردن سنتور یکی از سختی های نواختن این ساز زیباست. هنرجوها همیشه با کوک سنتور مسئله دارند. تازه کار تر ها به سختی سراغ کوک کردن و یا تغییر کوک سنتور می روند و حتی گاهی صدای ضبط شده ی ساز حرفه ای ها هم ناکوک است. آواکوک یک تیونر تخصصی است که برای سنتور طراحی شده است. اگرچه استفاده از آواکوک نیاز به راهنما ندارد و همه چیز تقریبا مشخص است، اما در این بخش نحوه ی استفاده از آواکوک برای کوک سنتور را توضیح می دهیم.

قدم اول این است که ساز خود را در اپ وارد کنید. دکمه ی “اضافه کردن ساز جدید” را بزنید و مطابق تصویر زیر نامی برای ساز خود و فرکانس مرجع نت A4 را وارد کنید. (برای مطالعه در مورد فرکانس مرجع اینجا را ببینید.) بعد دکمه ی انتخاب کوک را بزنید و از میان کوک های دستگاهی، کوک های کتب سنتور و کوک هایی که خودتان تعریف کرده اید یک گزینه را انتخاب کنید. و در نهایت دکمه ی “اضافه کردن” را بزنید. اگر بیش از یک سنتور دارید هر کدام را جدا وارد کنید.

راهنمای کوک سنتور

سنتور جدید – آواکوک

در لیست سنتورها، سنتور مورد نظر خود را انتخاب کنید تا به صفحه ی کوک بروید. موبایل را کنار سنتور قرار دهید. بهتر از در فضایی نسبتا ساکت سازتان را کوک کنید. اگر میخواهید کل سنتور را کوک کنید به ترتیب خرک ها انتخاب کنید. نت مورد نظر و فرکانس آن نت را میبینید. سپس با دم مضراب، یکی از سیم های آن خرک را بکشید و رها کنید:

آواکوک به شما نشان می دهد که چقدر صدای سیم با صدای درست فاصله دارد. اگر علامت نشان داده شده سمت چپِ خطِ وسط باشد، صدا بمتر است و اگر سمت راست باشد صدا زیر است. در بخش پایینی جهت و میزان تقریبی چرخش گوشیِ سنتور را میبیند.

سیم مورد نظر را در جهت نشان داده شده بچرخانید. سپس دوباره با دم مضراب صدای سیم را تولید کنید و مراحل قبل را تکرار کنید تا سیم کوک شود.

.

توجه: هنگام تولید صدای سیم، گوشیِ سنتور را نچرخانید. باید صدای ثابت سیم به اپ برسد تا درست تر تشخیص دهد.

برای آشنایی بیشتر با آواکوک صفحه ی خانه را ببینید.

برای خواندن اصول نگهداری از سنتور اینجا را ببینید.

نظر، پیشنهاد یا انتقادی در مورد مطالب این صفحه دارید؟ از طریق فرم تماس با ما نظرتان را بنویسید. ممنون!

.

همین حالا آواکوک را امتحان کنید

دانلود تیونر سنتور آواکوک - کوک سنتور